Statut stowarzyszenia
STATUT STOWARZYSZENIA „ WARTO BYĆ RAZEM ”
ROZDZIAŁ I
NAZWA, TEREN DZIAŁALNOŚ, SIEDZIBA WŁADZ
I CHARAKTER PRAWNY
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę Stowarzyszenie „WARTO BYĆ RAZEM” i zwane jest w dalszej części statutu Stowarzyszeniem.
§ 2.
1. Siedzibą władz naczelnych Stowarzyszenia jest miejscowość Krasne. Terenem działalności jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
2. Dla właściwego realizowania swych celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3.
3. Stowarzyszenie „Warto Być Razem” jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o Stowarzyszeniach
(Dz. U. 1989 r. Nr 20 poz. 104) oraz niniejszego Statutu.
§ 4.
4. Stowarzyszenie może posiadać odznaki, godło, logo, flagę, wydawać legitymacje członkowskie oraz używać pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 5.
5. Działalność Stowarzyszenia opiera się na społecznej pracy jego członków, Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym podmiotom.
§ 6.
6. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, działa na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i innych przepisów prawnych oraz statutu Stowarzyszenia „Warto Być Razem”.
§ 7.
7. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad. O podjęciu działalności gospodarczej, jej przedmiocie oraz zakończeniu jej prowadzenia decyduje Zarząd.
§ 8.
8. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczany jest w całości na realizację celów statutowych
§9.
9. Stowarzyszenie może posiadać biura regionalne oraz przedstawicielstwa za granicą.
ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 10.
Celami Stowarzyszenia są:
1. Rozwijanie różnorodnych form życia kulturalno – oświatowego, towarzyskiego
i wypoczynku młodzieży, ludzi starszych oraz osób niepełnosprawnych. Rozbudzanie zainteresowań i potrzeb w tym zakresie.
2. Podejmowanie i wspieranie inicjatyw społecznych w zakresie kultury, sztuki, ekologii, sportu, turystyki i rekreacji. Propagowanie kontaktu z naturą.
3. Popularyzacja postaw ekologicznych oraz propagowanie idei zdrowego społeczeństwa.
4. Integracja międzypokoleniowa i międzyśrodowiskowa;
5. Urzeczywistnianie zasad uznawania i poszanowania prawa osób w podeszłym wieku do godnego i niezależnego życia oraz do uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym.
6. Przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji, w szczególności dyskryminacji
ze względu na wiek, niepełnosprawność, religię, narodowość, pochodzenie.
7. Poprawa jakości i warunków życia osób starszych i niepełnosprawnych , obniżenia ich zachorowalności i niepełnosprawności, poprzez między innymi:
ü zapewnienie powszechnego dostępu do wysokiej jakości opieki medycznej
(w zakresie prewencji, terapii i rehabilitacji),
ü zapewnienie wolnego od barier dostępu do wszystkich miejsc publicznych,
ü stwarzanie warunków dla korzystania przez osoby starsze z ofert kulturalnych, sportowych, towarzyskich, turystycznych,
ü upowszechnianie technologii cyfrowych podnoszących komfort życia osób starszych i niepełnosprawnych,
ü zapewnienie dostępu do edukacji, szkoleń i kursów dla seniorów
i osób niepełnosprawnych.
8. Angażowanie się w projekty służące integracji międzypokoleniowej,
w oparciu o tolerancję i wzajemny szacunek.
9. Działania na rzecz ochrony rodziny jako najważniejszej komórki państwa oraz dobrego wychowania i wykształcenia dzieci i młodzieży.
10. Aktywizacja osób pełnosprawnych na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnością
i działania integracyjne w tym zakresie.
11. Rozwijanie, propagowanie i upowszechnianie, kultury fizycznej, sportu, rehabilitacji, turystyki i czynnego wypoczynku w środowisku osób z niepełnosprawnością oraz osób starszych.
12. Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym: rozwój przedsiębiorczości; promocję zatrudnienia i aktywizację zawodową wśród osób niepełnosprawnych,
13. Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
§ 11.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1. Propagowanie zdrowych form życia poprzez kontakt ze specjalistami i działalność w zakresie: medycyny naturalnej; rehabilitacji; dietetyki; psychoterapii; turystyki; sportu; rekreacji rewalidacji.
2. Opiekę nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi:
3. Organizowanie domów, klubów dziennego pobytu dla młodzieży,
seniorów i osób niepełnosprawnych;
4. Rehabilitacja i rewalidacja osób niepełnosprawnych;
5. Organizowanie turnusów rehabilitacyjnych, kursów, szkoleń i warsztatów;
6. Organizowanie specjalistycznego poradnictwa dla osób z niepełnosprawnością
i ich rodzin;
7. Propagowanie kontaktów z naturą poprzez działania na rzecz: ekologii i estetyki otoczenia; turystyki osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych; agroturystyki; wyjazdów terapeutycznych i szkoleniowych; sportu osób z niepełnosprawnością; organizowanie integracyjnych wycieczek, obozów, zjazdów dla młodzieży, osób niepełnosprawnych, pełnosprawnych oraz osób starszych.
8. Współpraca z muzeami, ogniskami, zespołami artystycznymi, instytucjami rządowymi, samorządowymi, organizacjami pozarządowymi o zbieżnych celach i zadaniach.
9. Prowadzenie zespołów artystycznych.
10. Organizowanie wystaw, warsztatów artystycznych i innych form rozwoju artystycznego.
11. Organizowanie jarmarków, kiermaszy, imprez okolicznościowych, artystycznych
i rekreacyjnych,
12. Tworzenie i prowadzenie instytucji o charakterze społeczno kulturalnym, klubów,
13. Prowadzenie działalności wydawniczej, fonograficznej, imprez plenerowych,
spektakli i koncertów,
14.Organizowanie różnych form wypoczynku i imprez kulturalno-oświatowych dostosowanych do zainteresowań młodzieży, osób starszych oraz niepełnosprawnych.
15. Rozwijanie zainteresowań i potrzeb kulturalnych przez organizowanie odczytów, pogadanek, zespołów amatorskich i kółek zainteresowań.
16. Organizowanie wycieczek do teatrów, kin, na koncerty, wieczory literacko – muzyczne. Urządzanie wieczorów związanych z obchodami świąt okolicznościowych oraz urodzin i imienin - członków.
17. Propagowanie roli sztuki w zachowaniu i przywracaniu zdrowia psychofizycznego człowieka oraz działalność edukacyjna i kulturalno – oświatowa: działanie przez arteterapię, a w szczególności organizowanie zajęć artystycznych (muzyka plastyka itp.) oraz uczestnictwo w imprezach artystycznych.
18. Podnoszenie kwalifikacji kadr pracujących z osobami starszymi i niepełnosprawnymi;
19.Organizowanie kursów i szkoleń oraz nadawanie odpowiednich uprawnień kwalifikacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
20. podnoszenie poziomu edukacji niepełnosprawnych dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez tworzenie pomocy edukacyjnych
i specjalistyczne wydawnictwa;
21. Integrację międzypokoleniową i środowiskową: propagowanie działania na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych wśród dzieci i młodzieży; organizowanie imprez integracyjnych w różnych środowiskach. Współpracę i wzajemną pomoc członków Stowarzyszenia;
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 12.
Członkowie dzielą się na:
1. członków zwyczajnych,
2. członków wspierających
3. członków honorowych,
§ 13.
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która złoży na piśmie deklarację członkowską. Uchwałę o przyjęciu do stowarzyszenia podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
2. Małoletni w wieku od szesnastego do osiemnastego roku życia, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do Stowarzyszenia i korzystać z czynnego
i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie zarządu Stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
3. Małoletni poniżej szesnastego roku życia mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych należeć do Stowarzyszenia, poprzez członkostwo w jednostkach organizacyjnych prowadzonych przez pełnoletnich członków Stowarzyszenia, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia.
§ 14.
1. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, które popierają działalność Stowarzyszenia i zadeklarują opłacanie składki członkowskiej lub w inny sposób będą wspierać działalność stowarzyszenia. Uchwałę o przyjęciu do stowarzyszenia podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
2. Członkostwo honorowe nadawane jest przez Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu osobom fizycznym szczególnie zasłużonym w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
3. Członkami wspierającymi i honorowymi mogą być również cudzoziemcy.
§ 15.
1. Członkowie zwyczajni mają prawo:
I. wybierać i być wybieranymi do władz Stowarzyszenia,
II. uczestniczyć we wszystkich pracach prowadzonych przez Stowarzyszenie,
III. występować do władz Stowarzyszenia z wnioskami dotyczącymi spraw Stowarzyszenia,
IV. korzystać z pomieszczeń, sprzętu i wydawnictw gromadzonych przez Stowarzyszenie,
V. nabywać po niższych cenach materiały wydawane przez Stowarzyszenie,
VI. korzystać z wszelkiej pomocy Stowarzyszenia zgodnie z wewnętrznymi regulaminami udzielania pomocy uchwalonymi przez Zarząd,
VII. nosić odznaki organizacyjne zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2. Członkowie wspierający i honorowi posiadają wszelkie prawa członka zwyczajnego, z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia.
§ 16.
1. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
I. Brać czynny udział w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
II. Stosować się do postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
III. Regularnie opłacać składki członkowskie.
2. Członkowie wspierający i honorowi mają obowiązek przestrzegać statutu i uchwał Stowarzyszenia. Członkowie honorowi zwolnieni są od obowiązku opłacania składek członkowskich.
§ 17.
Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
I. Zgonu.
II. Dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia, złożonego na piśmie Zarządowi.
III. Skreślenia z listy członków na mocy uchwały Zarządu z powodu nieopłacenia składek członkowskich przez okres co najmniej 3 miesięcy, po dwukrotnym upomnieniu.
IV. Wykluczenia uchwałą Walnego Zgromadzenia, co może nastąpić tylko w przypadku naruszenia statutu lub uchwał Stowarzyszenia.
V. Skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego za przestępstwo z niskich pobudek lub skazanie na środek karny utraty praw publicznych.
VI. Rozwiązania się Stowarzyszenia.
§ 18.
1. Ustanie członkostwa wspierającego następuje z przyczyn, o których mowa w § 16, oraz w razie utraty osobowości prawnej przez osobę prawną będącą członkiem wspierającym.
2. Ustanie członkostwa honorowego następuje z przyczyn, o których mowa w § 16 ust. 1 i 2 oraz 4 – 6.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 19.
Władzami Stowarzyszenia są:
1. Walne Zgromadzenie Członków,
2. Zarząd,
3. Komisja Rewizyjna.
§ 20.
1. Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć i głosować członkowie zwyczajni stowarzyszenia. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
§ 21.
1. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków, przy czym do zmiany Statutu wymagana jest większość co najmniej 3/4 głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków.
2. W przypadku gdy na Walnym Zgromadzeniu nie ma wymaganego kworum, Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie w drugim terminie, godzinę później niż pierwsze, na którym uchwały zapadają bez względu na liczbę obecnych członków. Powyższa zasada dotyczy wszelkich uchwał podejmowanych przez Walne Zgromadzenie.
§ 22.
1. Walnemu Zgromadzeniu przewodniczy Przewodniczący wybierany na początku obrad Walnego Zgromadzenia spośród osób uprawnionych do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu.
2. Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały w sprawach objętych porządkiem obrad.
W sprawach nie objętych porządkiem obrad można podejmować uchwały tylko jeżeli jest obecnych co najmniej 3/4 członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Powyższe nie dotyczy wniosków o charakterze porządkowym.
3. Uchwały i przebieg Walnego Zgromadzenia protokołowane są przez sekretarza Walnego Zgromadzenia, wybieranego na początku Walnego Zgromadzenia.
§ 23.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
1. Wytyczanie kierunku i uchwalanie planów działalności Stowarzyszenia.
2. Wybór Prezesa, Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
3. Rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
4. Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
5. Rozpatrywanie wniosków Zarządu i poszczególnych członków Stowarzyszenia.
6. Podejmowanie uchwał w zakresie gospodarki majątkiem Stowarzyszenia oraz zatwierdzanie budżetu.
7. Uchwalanie zmian statutu.
8. Nadawanie godności członka honorowego.
9. Zatwierdzanie regulaminów działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
10. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu się stowarzyszenia.
11. Ustalanie składek członkowskich.
12. Powoływanie sekcji sportowych działających w ramach stowarzyszenia.
§ 24.
1. Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd w przypadkach wskazanych w Statucie oraz gdy uzna to za wskazane, albo na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 1/3 liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
2. Walne Zgromadzenie Członków może być też zwołane przez Komisję Rewizyjną lub 1/3 liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia, ilekroć zwołanie tegoż uznają za stosowne, a Zarząd nie zwoła Walnego Zgromadzenia w ciągu dwóch tygodni od zgłoszenia stosownego żądania. W takim wypadku stosuje się odpowiednio przepis § 24 Statutu.
§ 25.
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków, Zarząd powiadamia członków co najmniej dwa tygodnie przed terminem Zgromadzenia, pisemnie, drogą elektroniczną lub przez ogłoszenie w prasie.
§ 26.
1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat i może być skrócona do 3 lat uchwałą Walnego Zgromadzenia.
2. Z zastrzeżeniem ust. 3, Zarząd i Komisja Rewizyjna wybierana jest przez Walne Zgromadzenie Członków w głosowaniu tajnym.
3. Zarząd i Komisja Rewizyjna mogą wybierać do swego składu nowych członków w miejsce członków, którzy przestali pełnić swą funkcję w trakcie kadencji, w drodze uchwały podjętej w tajnym głosowaniu, z tym, że liczba wybranych członków do Zarządu i Komisji Rewizyjnej nie może przekraczać 1/3 liczby osób pochodzących z wyboru Walnego Zgromadzenia.
§ 27.
Zarząd składa się z 2 – 6 osób, w tym prezesa, 1-go wiceprezesa i ewentualnie pozostałych członków Zarządu.
§ 28.
Do Kompetencji Zarządu należy:
1. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.
2. Kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami statutu, wytycznymi
i uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków.
3. Uchwalanie rocznych planów działalności Stowarzyszenia.
4. Zatwierdzanie preliminarza budżetowego oraz bilansu rocznego Stowarzyszenia.
5. Reprezentowania Stowarzyszenia w międzynarodowych i krajowych organizacjach działających na rzecz ludzi niepełnosprawnych.
6. Uchwalanie regulaminów wewnętrznych.
7. Zwoływanie Walnych Zgromadzeń Członków i ustalanie proponowanego porządku obrad, zgłaszanie wniosków na Walne Zgromadzenie Członków.
8. Występowanie do Walnego Zgromadzenia Członków z wnioskami o nadanie członkostwa honorowego.
9. Przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających, prowadzenie ewidencji członków.
10. Zarządzanie majątkiem i funduszem Stowarzyszenia.
11. Powoływanie zespołów problemowych do rozwiązywania określonych zagadnień.
§ 29.
Do składania oświadczeń i podpisywania wszelkiego rodzaju pism i dokumentów w imieniu Stowarzyszenia, również w sprawach majątkowych, wymagana jest jednoosobowa reprezentacja Prezesa Zarządu lub współdziałanie dwóch członków Zarządu.
§ 30.
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby członków, w tym prezesa lub wiceprezesa. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
§ 31.
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§ 32.
Komisja Rewizyjna składa się z 2 – 3 osób, spośród których wybierany jest przewodniczący i jego zastępca.
§ 33.
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę całokształtu działalności Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej.
§ 34.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1. przeprowadzanie corocznych kontroli działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
2. kontrolowanie rzetelności i zgodności dokumentacji finansowej,
3. zgłaszanie wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi,
4. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień oraz usunięcia nieprawidłowości,
5. wgląd do wszelkich dokumentów Stowarzyszenia oraz żądanie wszelkich informacji od Zarządu,
6. zwołanie Walnego Zgromadzenia.
§ 35.
Komisja Rewizyjna przedkłada Walnemu Zgromadzeniu Członków sprawozdanie oraz posiada prawo stawiania wniosków przedmiocie udzielenia absolutorium Zarządowi.
§ 36.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§ 37.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby członków. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 38.
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 39.
Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
1. Składki członkowskie.
2. Dotacje i subwencje.
3. Wpływy z działalności statutowej.
4. Zapisy, spadki i darowizny.
§ 40.
Wysokość składek członkowskich oraz termin ich uiszczania określa Walne Zgromadzenie Członków.
§ 41.
Dzieci i młodzież do 18. roku życia są zwolnieni z płacenia składek członkowskich.
ROZDZIAŁ VI
ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§ 42.
1. Stowarzyszenie ulega rozwiązaniu na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia, która określi również cel, na jaki zostanie przeznaczony majątek zlikwidowanego Stowarzyszenia.
2. W razie rozwiązania stowarzyszenia przez sąd, zarządza on jego likwidację, wyznaczając likwidatora.
§ 43.
1. Tryb głosowania nad uchwałami w sprawie rozwiązania stowarzyszenia w głosowaniu jawnym większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 członków uprawnionych do głosowania.